Trender inom webbdesign 2018

Håll koll på trenderna inom webbdesign 2018! Vi går igenom allt du behöver veta i denna artikel.

Att ha en stilren och trendig hemsida är idag mycket viktigt. Dels kan en hemsida vara ett utmärkt sätt att marknadsföra sin verksamhet på och dels kan en professionell och modern hemsida skapa ett större förtroende hos besökaren. Båda dessa två faktorer kan tillsammans leda till ökad trafik och framförallt – ökad försäljning. En digital profil blir allt viktigare i dagens digitaliserade samhälle och att satsa på en trendig hemsida är alltså ett måste om man vill lyckas med sin karriär online. Vilka är egentligen trenderna inom webbdesign 2018? Det och mycket mer ska vi gå igenom nedan.

Trender kommer och går, inte minst i den digitala världen. Förr var det vanligt att hemsidor hade ganska liten text och små bilder medan det idag är helt tvärtom. I dagsläget uppskattas stora, skarpa bilder och ett tydligt typsnitt. En annan sak som var väldigt vanlig förr var att hemsidorna var ganska plottriga. Det hände helt enkelt mycket saker på ett väldigt litet utrymme och detta är verkligen något som sticker i ögonen idag. Numera ska layouten vara stilren och gärna uppdelad i symmetriska sektioner. Allt ska ha sin plats, helt enkelt.

Videos och animationer

Ett inslag som blivit allt vanligare i dagens webbdesign är videos och animationer. Kortare videos i till exempel hemsidans header skapar framförallt ett levande intryck, vilket många besökare uppskattar. I vissa situationer kan videos vara extra fördelaktiga, till exempel om en onlinebutik vill visa upp hur en produkt ser ut ”på riktigt”. Även animationer blir allt mer populära när det gäller webbdesign. Det är naturligt att en modern hemsida med snygga finesser, som till exempel animationer och hover-effekter, fångar vår uppmärksamhet. Vi gillar när det händer saker och detta är en trend som är här för att stanna.

Knivskarpa headerbilder av hög kvalitet

En annan het trend inom webbdesign som knappast kommer att svalna någon gång snart är de stora, knivskarpa bilderna. Det sägs att en bild säger mer än tusen ord och när det kommer till hemsidor är detta såklart en stor fördel. Genom att använda högkvalitativa, snygga bilder, till exempel i headern på en hemsida, kan personen eller företaget snabbt få ut vad hemsidan handlar om. Detta är såklart en stor fördel när det gäller att fånga kundernas uppmärksamhet. Viktigt är dock att välja bilder varsamt och komprimerar dem, annars kan de dra ner sidans hastighet rejält.

Fläckfri layout

Det kanske allra viktigaste när det gäller webbdesign idag är att skapa hemsidor som har en lättnavigerad, användarvänlig och stilren layout. Målet är att besökaren ska vilja stanna kvar på hemsidan och klicka sig runt. Antalet besökare som vill stanna kvar på en oprofessionell hemsida vars layout är helt obegriplig är förmodligen få. Nyckeln är att fånga besökaren med en trevlig layout som alla kan förstå. Några av de trendigaste layouterna just nu kallas för mosaic och masonry. Dessa delar upp innehållet på hemsidan i stilrena sektioner som skapar en behaglig upplevelse för ögat.

Sparsamt innehåll

Sist men inte minst, om du vill lyckas med din webbdesign – var sparsam med ditt innehåll. Som vi nämnde tidigare var det vanligt förr att det samlades ihop så mycket information som möjligt på en alldeles för liten yta, till exempel startsidan. Detta är inte att rekommendera om trenden för 2018 ska följas. Samla den viktigaste informationen på startsidan i luftiga textblock och skapa istället en lättanvänd navigering till dina övriga sidor. Tänk även på att styckeindela texten på hemsidan och använda ett typsnitt som inte är för litet, för stort eller för svårläst. Lycka till!

You may also like...